Mitzvot in Rabbinic Literature That Are Considered to be Equivalent to All of the Mitzvot (שקולה מצוה זו כנגד כל המצות כולן)

מצות שבת שקולה כנגד כל מצותיה של התורה

In the Talmud Yerushalmi, Shabbat is put forth as the mitzvah that is equivalent to all of the mitzvot in the Torah

An interesting phenomenon in Rabbinic Literature is the rhetorical move of considering a particular mitzvah as being as weighty as all of the rest of them. While I have previously written about the study of Torah not being a part of this list, what are those mitzvot that are considered in rabbinic literature as being as equivalent to all of the rest of them? It would seem that there are five commandments (מצות) that the sages consider as weighing the same as all of the rest of the commandments of the Torah:

ציצית (tassels) {beraita in bMenahot 43b}
[תניא אידך: וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה’ – שקולה מצוה זו כנגד כל המצות כולן]
ישיבת ארץ ישראל (dwelling in the land of Israel) {tAvodah Zarah 4:3}
[ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל מצות שבתורה]
שבת (Shabbat) {Rabbi in yBerakhot 1.5 and Rabbi Yohanan, son of Meriah, & Rabbi Eleazar, son of Rabbi Avinah, in yNedarim 3.9}
[רבי אומר זו מצות שבת שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה דכתיב ואת שבת קדשך הודעת להם ומצות וחוקים ותורה צוית וגו’ (נחמיה ט יד) להודיעך שהיא שקולה כנגד כל מצותיה של תורה]
[אמר רבי יוחנן בר מרייה כתיב [בראשית טו יח] ביום ההוא כרת יי’ ברית את אברם לאמר וגו’ עד ואת בריתי אקים את יצחק וגו’ שלש עשרה בריתות: [ויקרא יב ג] ביום השמיני ימול אפילו בשבת. מה אני מקיים [שמות לא יד] מחלליה מות יומת אף במילה. מה אני מקיים בשמיני ימול חוץ מן השבת. ת”ל וביום אפילו בשבת. בתורה ובנביאים ובכתובים מצינו שהשבת שקולה כנגד כל המצות שבתורה. בתורה דכתיב [שם טז כח] עד אנה מאנתם לשמור מצותי ותורתי. וכתיב [שם כט] ראו כי יי’ נתן לכם את השבת. בנביאים דכתיב [יחזקאל כ יג] וימרו בי הבנים בחוקותי לא הלכו וגו’. וכתיב [יחזקאל כ יג] ואת שבתותי חיללו מאד. בכתובים דכתיב [נחמיה ט יג יד] ועל הר סיני ירדת וכתיב ואת שבת קדשך הודעת להם וגו’.]
[אמר ר’ אלעזר בי ר’ אבינה מצוות שבת מליא להודיעך שהיא שקולה כנגד כל מצוותיה של תורה והמילה דוחה אותה]
צדקה (tzedakah) {Rav Ahsee (bBava Batra 9a)}
[אמר רב אסי: שקולה צדקה כנגד כל המצות, שנאמר: והעמדנו עלינו מצות]
עבודה זרה (avoiding idolatry) {Rava or Rabbi Yehoshua, son of Levi, or Kadi in bHorayot 8a}

It is an interesting concept to consider those mitzvot that have been considered as equivalent to all of the rest of them….

This entry was posted in Rabbinic Literature, Talmud and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply